Vraag
Kunnen automatische gespreksopnamen inschakelen voor uitgaande gesprekken en callbacks?
Antwoord
Ja, maar vanwege de wettelijke vereisten van de AVG raden wij het aan om automatische gespreksopnamen niet in te schakelen voor uitgaande gesprekken en callbacks. De AVG vereist jouw gebruikers om te bevestigen met de beller of zij het gesprek mogen opnemen voordat de daadwerkelijke opnamen wordt gestart. Met de AVG is het niet voldoende om enkel de opname van een gesprek te benoemen in jouw Privacy Policy en is het verplicht om de klant vooraf op de hoogte te brengen voordat de opname wordt gestart.
Aangezien callbacks ook beantwoord zouden kunnen worden door een ander persoon dan de persoon die de callback had aangevraagd, raden wij aan om ook hier de richtlijnen te gebruiken voor uitgaande gesprekken.
Wij adviseren om jouw gebruikers te trainen in het vragen van toestemming om het gesprek op te nemen en daarna manueel de opname te starten.
Indien je alsnog automatische gespreksopnamen voor uitgaande gesprekken of callbacks wilt inschakelen, open een support verzoek en voeg jouw Privacyfunctionaris toe aan de CC van dit verzoek.
Deze informatie is niet bedoeld als juridisch advies. Wij raden je aan om meer informatie te vragen bij een advocaat of jurist gespecialiseerd in de vereisten voor jouw branche.